Tryk her vejledning

Tryk på overskriften for at folde ud og for at folde ind igen.

   Acceleration Acceleration....

udvidet

Acceleration Noget om acceleration

Eleverne skal kigge på splittiderne på Usain Bolt verdens rekord fra Berlin 2009. (incl. video af 100m løbet) Opgaven går ud på at læse en matematikstekst på nettet og omsætte til egen forståelse.


Se mere om opgaven

Sidst opdateret d. 2014-02-13 af Morten Graae

Tags:

accelration   fart   hastighed   sport   

   Amalie skal til København Amalie skal til København....

emneopgaver

Amalie skal til København Amalie der bor i Løgstør (ligger ved Limfjorden) skulle en tur til
København. Hun var så
heldig at hun kunne køre med en venindes storesøster.

Blandede tekstopgaver, der omhandler 1. og 2. gradsfunktioner, fartberegning og procent. Opgaverne er f.eks. - noget om fart - Amalies udgift for kørslen - parabel for broen - valg af transport middel - shopping - procentregning


Se mere om opgaven

Sidst opdateret d. 2014-02-13 af Helle Fjord Andersen

Tags:

hastighed   2. grads   funktioner   parabler   fart   tid   metro   procent   

   CL: Fart....

Fra sektionen cooperativ learning

Formål:
De får regnet rigtig mange fart og tid opgaver, og får snakket om hvordan man gør det to og
to.



Man sidder 2 og 2 sammen.
Første spiller vender et spørgsmålskort (regner resultat) og prøver at finde makkeren. I praksis lavede jeg spørgsmål og svar i hver sin farve.
Ved stik må man selvfølgelig prøve igen.
Så er det næste spillers tur. Hvis man vil gøre det lidt nemmere, kan man angive at resultatet skal være i enten km/t eller m/s - mange af spørgsmålene er tiden angivet i minutter eller sekunder - her kan man vælge at lave alt tid være i decimal timer - så bliver det noget nemmere.


Se mere om opgaven

Sidst opdateret d. 2012-09-01 af Kristine Møller Nielsen

Tags:

cl   fart   hastighed   praktisk   

   Fart og hastighed Fart og hastighed....

Fra sektionen daglige opgaver

Fart og hastighed Eleverne skal selv lave en formel for at beregne hastighed.
Dette er meget svært for nogle, men via gruppearbejde får de
diskuteret
sig frem til en god løsning.

 

 

 

 

 



Eleverne får via egne opstillet formler en bedre læring. De elever der hurtig forstår opgaven lærer også ved at skulle videregive sin viden til de elever, der ikke er så hurtige. Bagefter er der nogle øvelsesopgaver i omregning af hastighed. God mulighed for at snakke om ligninger.

 

Læringsmål, vidensmål, færdighedsmål

 

 

MATEMATISKE KOMPETENCER:

Modellering

 

Eleven kan vurdere matematiske modeller.

Eleven har viden om kriterier til vurdering af matematiske modeller.

 

Eleven har viden om hele modelleringsprocesser

Eleven skal kunne forholde sig kritisk til den model de har lavet. 

Eleven skal kunne strukturere sine data

Eleven skal oversætte problemstillingen til en matematisk model.

 

Tal & Algebra

Formler og algebraiske udtryk:

 

 Eleven kan sammenligne algebraiske udtryk.

Eleven har viden om regler for regning med reelle tal.

 

Geometri & Måling

Måling:

 

Eleven kan bestemme afstande med beregning.

Eleven kan vurdere usikkerhed i enkle målinger og beregninger af mål i omverdenen

 

Eleven har viden om metoder til afstandsbestemmelse.

Eleven har viden om anvendelser af målinger i omverdenen herunder med digitale værktøjer

 


LÆRINGSMÅL:

 

Eleven skal kunne opstille en matematisk model

Eleven skal kunne vurdere sin model og kunne omstille den til andre enheder efter behov.

Eleven skal kunne omregne mellem forskellige længde og tids enheder.

 

TEGN PÅ LÆRING:

 

Eleven har opstillet en korrekt formel for beregning af hastighed i m/s og km/t

Eleven kan omskrive mellem måleenheder

Eleven har viden om sammenhænge i enhedssystemet

Eleven kan udføre omskrivninger og beregninger med variable

Eleven har viden om metoder til omskrivninger og beregninger med variable, herunder med digitale værktøjer

Eleven kan se at hastighedens enhed afhænger af afstandenhed og tidsenehden

Eleven kan vurdere at hastighed for løb ikke må overskride en hvis størrelse i km/t.

Eleven kan altså vurdere sin model kritisk.

 

BEGREBSORD:

 

Eleven skal arbejde med følgende begrebsord:

Afstand, Længde, Tid, Min, Sek, Hastighed

 

ELEVFORUDSÆTNINGER:

 

Viden om længde og tid

Viden om brøker og division med brøker

Kendskab til enheder

 

EVALUERING:

 

Eleven skal vurdere sig selv i forhold til læringsmålet, kan de selv sætte ord på tegn på læring

 

MATERIALER OG STEDER:

 

Tidstager, kegler - en længde der kan måles på.

 


Se mere om opgaven

Sidst opdateret d. 2015-08-16 af Matematikbanken

Tags:

hastighed   praktisk   formel   funktioner   omvendt proportionalitet   fart   

   Idekatalog til anderledes undervisning....

wiki

Blandede ideer til anderledes undervisning

 

Massefylde og rumfang

  • Hvordan finder man rumfanget af noget man ikke kan måle på, ved hjælp af en balje vand
    • Hvad er massefylden af en appelsin?
    • Er det rigtig at appelsiner med skal kan flyde, mens de ikke kan flyde når de er skrællede?
    • Er det rigtig at en plastflaske fyldt med vand synker
    • Er det rigtig at light cola har en anden masseflyde end almindelig cola
    • Man kan veje rumfang !

Perspektiv tegning

  • Tegn dit værelse/hus/lokale i perspektiv
    • Brug Google SketchUp

Tegn et kort over skolen

  • Find passende målestok
  • Find længde ved måling
  • Brug et kompas til at finde vinkler
  • Brug en GPS til at finde vinkler
  • Brug pythagoras og trigonometri til at finde/tjekke længder og vinkler
    • Hvor stor usikkerhed er det i afstandsangivelsen på GPSen
  • Indtegn højdekurver

Find stigning på bakken

  • Passer måling med højdemåler på GPS?
  • Brug evt. trigonometri og pythagoras
  • Tegn en graf a la højdegraf fra Tour de France

Fart

  • Find farten på forskellige transportformer
    • Cykel
    • Løb
    • Gang
    • Bil
    • Rulleskøjter
    • En snegl
    • Tilløb til KG-bræt
    • En vandballon i frit fald
      • Er det rigtig at alle objekter falder lige hurtigt (hvis man ser bort fra vindmodstand)
  • Find fart ved hjælp af cykelcomputer, GPS, speed-o-meter?
    • Passer det i forhold til måling? Eller er der en misvisning?

Gymnasie matematik

  • Matematik man kan få brug for hvis man skal videre på Gymnasium
    • Trigometri
    • Avanceret funktioner
    • 2. gradsligninger

Det gyldne snit

  • Hvad der det gyldne snit
    • Hvor kan man finde det gyldne snit i virkeligheden
      • Passer det at navlen dele en person i det gyldne snit?

MathCad

  • Tegne 3d-grafer i mathcad

Geogebra

  • Hvad kan Geogebra bruges til

 

Lav din egen færdighedsregning

Lav en undersøgelse af skolens elever

  • Med fokus på procent

Matematiske spil

  • Hvilken matematik kan man finde i Meyer?
  • Hvilken matematik kan man finde i Backgammon?
  • Hvilken matematik kan man finde i kortspillet Kasino

Matematiske grublere

  • Mappe på lærerværelset

Matematik i ernæring

  • Finde BMI
  • Hvordan skal kosten sammensættes
  • Passer måltiderne på skolen til kostanvisninger

Matematik i springcenter

  • Er indgangsvinkel = udgangsvinkel på KG-bræt

 

 


Se mere om opgaven

Sidst opdateret d. 2012-09-01 af Morten Graae

Tags:

anderledes undervisning   

   Omvendt proportional....

wiki

 

En funktion med forskriften Y=frac{a}{x}

kaldes en omvendt proportionalitet funktion.


I stedet for a, kan der sættes et tal ind – f.eks. 12

Så hedder funktionen Y=frac{12}{x} Funktionen kaldes en hyperbel

og vil se sådan her ud


Y=frac{12}{x}

Billede:Omvendtproportionalitet.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Mer viden

To størrelser x og y kaldes omvendt proportionale, hvis Y=frac{a}{x} hvor a er en konstant. Kan også skrives som yx=a

Dette betyder, at en fordobling af y medfører en halvering af x og omvendt.

En sådan funktion kaldes også en hyperbel.


Eksempel

Et praktisk eksempel kunne være en strækning fra Viborg til Skive på 30 km.

Tiden vil da afhænge af farten

Og funktionsforskriften må være  : Y=frac{30}{x} x er hastighed f.x. km/t Y er tid i timer

Billede:Omvendtproportionalitet eksempel.jpg


Man kan altså se hvis man kører 30 km/t så tager det 1 time at køre de 30 km.

Hvis man kører 60 km/t så tager det det halve. (man fordobler hastighed så halverer man tiden)

Hvis man kører 90 km/t så tager det frac{1}{3} time = 20 min.

 

Man kan sige:

At kriminaliteten er omvendt proportional med antallet er politi på arbejde

Jo mere politi der arbejder, jo mindre kriminalitet. Hvis man fordobler antallet af betjente, så falder kriminaliteten til det halve.

 

Man kan også sige:

Hvis man kører dobbelt så stærkt, så tager det kun den halve tid.


Se mere om opgaven

Sidst opdateret d. 2012-09-04 af Morten Graae

Tags:

funktioner   

   Repetition af opgaver Repetition af opgaver....

Fra sektionen daglige opgaver

Repetition af opgaver Opgaver med repetition af blandede emner

Repetition af emner inden for:
- Reduktion
- Fart
- Tidsomregning
- Funktioner
- Ligninger
- Ligningssystemer
- Procentregning
- Vækst (m/baglænsregning)
- Brøkregning
- Rumfang


Se mere om opgaven

Sidst opdateret d. 2014-02-12 af Morten Graae

Tags:

repetition   vækst   procent   rente   ligninger   2 ubekendte   ligningssytem   

   Ugeupgave nr. 1- hastighed....Opdateret 11 dage siden

rodekassen

Ugeopgave med 2 opgaver.

Beregning af gennemsnitsfart ud fra spring fra klippe.

En arealberegningsopgave i geogebra.

 


Se mere om opgaven

Sidst opdateret d. 2015-08-20 af Morten Graae

Tags: