Coorperativ Learning
Praktisk matematik med CL strukturer

CL: 2. Gradsfunktioner

CL: 2. Gradsfunktioner

Leg man kan bruge når man har arbejdet med 2. gradsfunktionskompendiet her på siden eller midt i et 2. gradsfunktionsforløb. Sammen to og to skal eleverne parre en forskrift og en graf. Give eleverne en fornemmelse for a, b og c´s betydning.

CL: Regneregler

CL: Regneregler

Svar basar med regneregler

Funktioner - Kan du

Funktioner - Kan du

Funktioner. Denne øvelse går ud på at eleverne går rundt imellem hinanden og møder en person. Person A spørger person B om fx "Kan du forklare hvad en hældningskoefficient er?" eller en af de andre spørgsmål fra papiret. Person B svarer enten ja eller nej, hvis man svarer ja skal man komme med svaret og underskrive med sit navn på Person A´s papir, hvis man svarer nej skal man have et nyt spørgsmål fra papiret. Øvelsen går ud på at få hele sit papir fyldt med forskellige underskrifter fra ens klassekammerater. Når alle har fået udfyldt deres papirer vælges et tilfældigt papir. Man læser spørgsmålet op og beder den der har underskrevet om at svare på det. Derved får man gennemgået alle spørgsmål og sikrer sig at alle får den rigtige forståelse.

Funktioner i praksis

Funktioner i praksis

Forud for denne øvelse er det vigtigt at eleverne har kendskab til betydningen af a og b. Da jeg lavede øvelsen havde vi forud arbejdet med funktioner i en enkeltlektion, hvor hovedvægten var på forståelsen af hvilken betydning a og b havde. Hver elev skal have udleveret enten en funktionsforskrift eller en graf. Hvis I har færre end 28 elever kan I enten tage et ark ud eller give nogle af de dygtige elever flere funktionsforskrifter, de skal identificere. Når sedlerne er uddelt får eleverne til opgave at finde deres makker.

Geometri Begrebstræning

Geometri Begrebstræning

I starten af timen: Eleverne går sammen i par (hvis det ikke går op, kan man godt være tre i den ene gruppe). Derpå kobler læreren parrene, så de er 2 par sammen. Nu starter konkurrencen, hvor det gælder om at vinde over det par man er koblet sammen med. Alle sedlerne nedenfor er klippet ud, foldet og lagt i en skål. Man spiller sten, saks, papir om hvilket par der starter.

Geometribegreber - et spil

Geometribegreber - et spil

Formålet er at træne eleverne i at bruge de geometriske begreber og kunne formulere sig matematisk. Der er ingen grænser for hvilke begreber der kan bruges og eleverne kan også selv fremstille kort.

Hvad er sandsynligheden for at mønten rører stregen

Hvad er sandsynligheden for at mønten rører stregen

Forsøget går ud på at undersøge hvad sandsynligheden er for at kaste en mønt/jeton fra en højde på ca. 10 cm, og at den så ikke rører stregerne, men lander inde i et ”felt”

Praktisk procent

Praktisk procent

Lær noget om procent vha centicubes

Simpelt funktionsløb

Simpelt funktionsløb

Graferne A-L printes ud og lægges ud på borde eller gulv. Eleverne skal nu parre deres funktions forskrift med rette graf.

Trigonometri - Begrebsafklaring

Trigonometri - Begrebsafklaring

I undervisningen forsøger vi at inddrage elementer fra Cooperativ Learning. Cooperativ Learning er en undervisningsform hvor eleverne arbejder i forskellige gruppestrukturer, hvor samarbejdet er i fokus.