Emne: |
Statistik |
Matematisk formål: |
Lære at forstå et boksplot uden forkundskaber |
Didaktisk formål: |
Begrebsforståelse, og have noget at knytte noget til, når man snakker om statistik. |
Variationsmuligheder |
|
Primære kompetence(r) |
Modelleringskompetencen |
Materialer: |
Poker-jetoner, volleybane eller andet sted hvor der er god plads til at kaste med jetoner. Evt. Målebånd. Hver gruppe skal have et udprint af de næste sider. |
Tidsforbrug |
30-40 min |
Antal personer: |
3 grupper af 3 personer på hver volleybane |
Leg dig frem, ved hjælp af en praktisk øvelse, til at lave boksplot og opnå en god forståelse for hvad boksplot er.
500 poker jetoner, en hal, noget papir, så er eleverne klar til at lære at lave et boksplot, uden at have den store forforståelse.
Kommentarer/Spørgsmål
Har du kommentarer/spørgsmål om denne opgave. Brug matematikbankens forum på https://www.facebook.com/groups/matematikbanken/. Eller send en mail til info@matematikbanken.dk