Aktivitet 26 Praktiskvækst...

Økonomi og funktioner Få en forståelse for at vækst er en ekspotentiel stigning

Emne:

Økonomi og funktioner

Matematik formål:

Få en forståelse for at vækst er en ekspotentiel stigning

Didaktisk formål:

Spatial forståelse

Primære kompetence(r)

Vækst

Materialer:

A4-udprint af tabel til eleverne som de skal udfylde mens de løber
A3-udprint af koordinatsystem, blyant, 1 tommestok pr. gruppe.

Markeringer 21 stk. pr. gruppe. (Kegler, pokerjetoner, PostITs eller lign.) 

Tidsforbrug

15-20 min

Antal personer:

Grupper af 3-4 personer. (Helst 4)

Lokale

En hal (Håndboldbane)

Beskrivelse

Eleverne opdeles i grupper af ca. 4. Hellere 3 end 5.

Den stiplede linje symboliserer n=0 (K0=100 cm)

Hver gruppe starter med at lægge en markering 100 cm væk fra mållinjen.

Eleverne skal fra mållinjen og frem til markeringen. Det skal følge en lige linje fra den ene ende til den anden. (God ide med et pejlemærke i modsætte ende af startlinjen)

Fx. gruppe 1s linje er markeret med rød stiplet linje.

1. tur

a. Den næste markering lægges 20% længere væk fra mållinjen end den foregående markering.

b. Beregn i gruppen denne markering. (1. tur 120 cm)

c. Udfyld i skema (Rund op/ned til nærmeste hele tal)

d. Der placeres en markering - (Brug tommestokken for at lægge den præcis)

2. tur - 

a. Den næste markering lægges 20% længere væk end foregående markering. (144 cm fra startlinjen.)

b. Beregn, udfyld skema og placer markering.

Når der er 21 markeringer i alt, indsættes punkterne i koordinatsystemet.

Obs: Den første markering, som ligger 100 cm fra mållinjen hedder (0,100).

1. tur hedder så (1, 120) osv.

Koordinatsystem kan hentes her til udprint i A3: https://matematikbanken.dk/L/163/

Kommentarer/Spørgsmål

Har du kommentarer/spørgsmål om denne opgave. Brug matematikbankens forum på https://www.facebook.com/groups/matematikbanken/. Eller send en mail til info@matematikbanken.dk



Sidst opdateret d. 2022-01-12 af Matematikbanken.dk


Copyright matematikbanken.dk