Dette var vores forsøg med stående vertikale flader, som er inspireret af Peter Liljedahls teori. Vi havde fire opgaver i vores kompendium, som vi ændrede til opgaver med en indledende historie. Eleverne blev delt i tilfældige grupper ved hjælp af kort, og herefter forlod vi lokalet.
Eleverne, der havde trukket hjerter, skulle medbringe deres computer, som i dag kun måtte bruges som en regnemaskine. Wordmat eller andre CAS-programmer måtte gerne bruges, men GeoGebra og trekantberegner måtte ikke anvendes.
Vi gennemførte opgaverne i 45 minutter og dannede nye grupper halvvejs igennem.
Vi syntes, at det var en stor succes, da eleverne, som tidligere havde haft tendens til at miste momentum og ikke lave nok (men ellers var gode til matematik), blev langt mere aktive.
Det var bestemt ikke sidste gang, vi arbejder på denne måde.
Kommentarer/Spørgsmål
Har du kommentarer/spørgsmål om denne opgave. Brug matematikbankens forum på https://www.facebook.com/groups/matematikbanken/. Eller send en mail til info@matematikbanken.dk