Aktivitet 1 Kan man altid forme en trekant
Aktivitet 1 Kan man altid forme en trekant
Kan man altid formen en trekant, hvis man kender de 3 sidelængder?
Aktivitet 3 Kan du tegne figuren
Aktivitet 3 Kan du tegne figuren
Eleven skal kunne tegne forskellige figurer ud fra nogle givne forudsætninger.
Aktivitet 4 Det gyldne snit
Aktivitet 4 Det gyldne snit
Eleverne får indsigt i at det gyldne snit tilnærmelsesvist findes i omverdenen
Aktivitet 7 Kommunikation af geometri
Aktivitet 7 Kommunikation af geometri
Snakke matematik og bruge begreber fra geometrien
Aktivitet 8 Find en som kan
Aktivitet 8 Find en som kan
Emne: Førstegradsfunktioner Træne begreber der hører til emnet førstegradsfunktioner
Aktivitet 9 Repræsentationer af førstegradsfunktioner niveau 1
Aktivitet 9 Repræsentationer af førstegradsfunktioner niveau 1
Emne: Førstegradsfunktioner Træne forståelse af a og b i forskellige repræsentationer af en førstegradsfunktion
Aktivitet 10 Repræsentationer af førstegradsfunktioner niveau 2
Aktivitet 10 Repræsentationer af førstegradsfunktioner niveau 2
Træne forståelse af a og b i forskellige repræsentationer af en førstegradsfunktion
Aktivitet 11 Hvor hurtig er du
Aktivitet 11 Hvor hurtig er du
Få en fornemmelse af at fart er en sammenhæng mellem tid og længde.
Aktivitet 12 Hvem får flest kort - funktioner
Aktivitet 12 Hvem får flest kort - funktioner
Formålet er at træne eleverne i at bruge de begreber om funktioner og kunne formulere sig matematisk.
Aktivitet 13 Statistik kahoot
Aktivitet 13 Statistik kahoot
Opsamling på begreber fra statistikken med et konkurrenceelement Her er en kahoot med spørgsmål og billeder til emnet statistik.
Aktivitet 14 Find en som kan
Aktivitet 14 Find en som kan
Øvelsen går ud på at få hele sit papir fyldt med forskellige underskrifter fra ens klassekammerater. Træne begreber der knytter sig til emnet
Aktivitet 15 Fartbanko
Aktivitet 15 Fartbanko
Eleverne arbejder med anvendelse af formlen for fart, hvor de skal finde tid, afstand og fart.
Opdateret 1 dage siden
Aktivitet 16 Brøkdomino
Aktivitet 16 Brøkdomino
Træne sammenhængen mellem brøker og procent, og får brugt brøkregnereglerne i deres simpleste form
Aktivitet 17 Parre graf og forskrift andengrad
Aktivitet 17 Parre graf og forskrift andengrad
Hæng graferne op rundt omkring i klassen printet i A3. Udlever 1 seddel med forskrifts-oversigten til hver gruppe. Grupperne går rundt med sedlen og finder graferne der passer til forskrifterne, og noterer det bogstav der passer til forskriften.
Aktivitet 18 Skåleleg med geometriske begreber
Aktivitet 18 Skåleleg med geometriske begreber
Træne begreber fra geometrien
Aktivitet 19 Ligninger i rækkefølge
Aktivitet 19 Ligninger i rækkefølge
Træne ligningsløsning Når sedlerne er klippet ud, gælder det op at få lagt dem op i rækkefølge på gulvet. Aktiviteten appellerer til at komme op af stolene, da det så kan være nemmere at overskue rækkefølgen på de 20 ligninger. Formålet med øvelsen er at få en masse gentagelser af ligningsløsning, og at man får snakket om, hvordan man løser dem med sin gruppe. Gruppen skal samarbejde om at få lagt ligningerne op i rækkefølge
Aktivitet 20 Praktisk PET
Aktivitet 20 Praktisk PET
Praktisk PET PYTHAGORAS, ENSVINKLEDE TREKANTER OG TRIGONOMETRI I PRAKSIS
Aktivitet 21 Sammenhæng Areal omkreds Trekant
Aktivitet 21 Sammenhæng Areal omkreds Trekant
Finde ud af at areal og omkreds ikke har nogen sammenhæng
Aktivitet 22 Praktisk boksplot
Aktivitet 22 Praktisk boksplot
Lære at forstå et boksplot uden forkundskaber
Aktivitet 23 Statistiske begreber
Aktivitet 23 Statistiske begreber
Forståelse af statistiske deskriptorer Bed eleverne om at stille sig på række efter skostørrelse efter højde efter afstand fra hjemmet til skolen. (godt hvis man har nogen der bor langt fra skolen, så man kan snakke om median kontra gennemsnit, og man kan også snakke om outliers) Evt. kan man indsætte en fiktiv person, som bor hver 2. uge langt væk efter antal timer man sover i gennemsnit efter snapchat score (sendte og modtagne snaps) efter antal timer man spiller computer eller lign. efter antal timer man ser Netflix Osv. osv.
Aktivitet 24 Det store statistikspil
Aktivitet 24 Det store statistikspil
Forståelse af statistiske deskriptorer Regler Spilles i grupper af ca. 4 (3- 6 personer) Den mest gennemsnitlige person starter (Eleverne må selv bestemme, hvad de lægger til grund for hvad der er gennemsnitlig - men de skal blive enige. Begrund overfor læreren på et tidspunkt i spillet) Man bruger en almindelig terning Spørgsmålskort ligger blandet med spørgsmålet opad Bonuskort ligger blandet i anden bunke, med bagsiden opad Eleverne skal have en brik hver
Aktivitet 25 Kobling mellem repræsentationer
Aktivitet 25 Kobling mellem repræsentationer
Funktioner Rundt omkring i klassen har I som lærere hængt de forskellige repræsentationer op (hænges op i alfabetisk rækkefølge). Eleverne går rundt sammen med deres makker og kigger på de forskellige repræsentationer og kobler dem 4 og 4. Det er vigtigt at eleverne er bekendt med de 4 repræsentationer
Aktivitet 26 Praktiskvækst
Aktivitet 26 Praktiskvækst
Økonomi og funktioner Få en forståelse for at vækst er en ekspotentiel stigning
Aktivitet 26b Praktisk vækst udenfor
Aktivitet 26b Praktisk vækst udenfor
Økonomi og funktioner Få en forståelse for at vækst er en ekspotentiel stigning
Aktivitet 27 Gældsstafet
Aktivitet 27 Gældsstafet
Økonomi og Vækst Få en forståelse at renten ved gæld er størst i starten.
Aktivitet 28 Praktisk Pythagoras
Aktivitet 28 Praktisk Pythagoras
Geometri Få praksis erfaring med at bruge Pythagoras
Aktivitet 29 Økonomikahoot
Aktivitet 29 Økonomikahoot
Kahoot både digitalt eller som analogt. Repetition af økonomibegreber
Aktivitet 30 Procentstafet
Aktivitet 30 Procentstafet
Eleverne får arbejdet med procentberegninger på en anden måde end ved et skolebord. Eleverne arbejder også med deres kommunikation, når de skal videregive oplysningerne fra opgaverne.
Aktivitet 31 Geometristafefet
Aktivitet 31 Geometristafefet
Eleverne får arbejdet med geometriberegninger på en anden måde end ved et skolebord. Eleverne arbejder også med deres kommunikation, når de skal videregive oplysningerne fra opgaverne.
Aktivitet 32 Fangeleg til potens
Aktivitet 32 Fangeleg til potens
Eleverne får arbejdet med potensberegninger, så de kan huske potenstal med grundtallet fra 1-5 og eksponenten 1-5. Derved bliver det lettere at arbejde med rødder, når eleven ved at , så kan eleven måske overføre det til arbejde med rødder og kan huske at , uden at de skal have fat i computer eller lommeregner. Dette vil især være en fordel i forhold til opgaver uden brug af hjælpemidler og overslagsregning. Derudover vil der i denne aktivitet kunne laves en strategi for at vinde, hvilket er en måde at arbejde med ræsonnementskompetencen.
Aktivitet 33 Potenskonkurrence
Aktivitet 33 Potenskonkurrence
Eleverne får arbejdet med værdi af potens og rødder
Aktivitet 34 Sænkeslagskibe 1
Aktivitet 34 Sænkeslagskibe 1
Eleverne får arbejdet med indsætning af punkter i koordinatsystem
Aktivitet 35 Sænkeslagskibe 2
Aktivitet 35 Sænkeslagskibe 2
Eleverne får arbejdet med indsætning af punkter i koordinatsystem
Aktivitet 36 Sænkeslagskibe 3
Aktivitet 36 Sænkeslagskibe 3
Geometri Eleverne får træning i aflæsning og indsætning af punkter i et koordinatsystem.
Aktivitet 37 Find en som kan Kombinatorik og Sandsynlighed
Aktivitet 37 Find en som kan Kombinatorik og Sandsynlighed
Træne begreber og beregninger i forbindelse med sandsynlighed og kombinatorik
Aktivitet 38 Vendespil tid og længde
Aktivitet 38 Vendespil tid og længde
Træne omregninger i længder og tid
Aktivitet 39 Geometriløb
Aktivitet 39 Geometriløb
Geometri SEQUENCE 3,5 times matematikløb 49 opgaver
Aktivitet 40 Arkæologbattle
Aktivitet 40 Arkæologbattle
Eleverne får arbejdet med a- og b-værdiens betydning i en førstegradsfunktion
Aktivitet 42 Rumfang af en underlig figur
Aktivitet 42 Rumfang af en underlig figur
Find rumfang af en figur man ikke kan måle på.
Aktivitet 43 Powerbreak med wordmat
Aktivitet 43 Powerbreak med wordmat
Forslag til aktiv matetematik i forbindelse med WordMat
Aktivitet 44 Sammenhæng mellem længde og bredde
Aktivitet 44 Sammenhæng mellem længde og bredde
Forståelse for omvendt proportionalitet ved hjælp af centikubes
Aktivitet 45 FIND SAMMENHÆNG TIL GRAF
Aktivitet 45 FIND SAMMENHÆNG TIL GRAF
Finde kobling mellem graf og sammenhæng inden for Omvendt proportionalitet.
Aktivitet 46 Puls ved aktivitet
Aktivitet 46 Puls ved aktivitet
Regression ved hjælp af pulsmåling og fysisk aktivitet
Aktivitet 47 Running dictation til vækst
Aktivitet 47 Running dictation til vækst
Eleverne får arbejdet med vækstberegninger på en anden måde end ved et skolebord. Eleverne arbejder også med deres kommunikation, når de skal videregive oplysningerne fra opgaverne.
Aktivitet 48 HVOR LANG TID ER 2 MIN
Aktivitet 48 HVOR LANG TID ER 2 MIN
Eleverne får en fornemmelse af enheden ”minutter”
Aktivitet 50 Find en som: Wordmat
Aktivitet 50 Find en som: Wordmat
Eleverne bliver introduceret til/får repeteret brug af WordMat