Emne: |
Funktioner |
Matematik formål: |
Eleverne får træning i aflæsning og indsætning af punkter i et koordinatsystem. |
Didaktisk formål: |
Sjove gentagelser |
Variationsmuligheder |
Se evt. Aktiv matematik #34 og #35 |
Primære kompetence(r) |
Ræsonnement- og tankegangskompetencen Modelleringskompetencen Kommunikationskompetencen |
Materialer: |
Blyant og et spil-ark pr. elev. Print spil-ark her: https://matematikbanken.dk/L/258/ Bemærk der er 5 forskellige spil-ark i filen. Elever der spiller med hinanden, skal have forskellige spil-ark. Bemærk at overskrifterne har forskellige farver. |
Tidsforbrug |
10-15 min. |
Antal personer: |
Grupper af 2 elever |
Inden spillet
§ Eleverne sættes sammen 2 og 2.
§ Hver gruppe skal have to forskellige ark. Et til hver elev.
§ De to elever må ikke se, hvor den anden elev har sine skibe placeret på arket.
Selve spillet
§ Yngste elev er ”elev 1” og ældste elev er ”elev 2”
§ Elev 1 starter med at sige et koordinat, hvor der smides en bombe.
§ Elev 2 finder dette punkt på sit ark ind i det øverste koordinatsystem, hvor skibene er placeret og giver elev 1 en tilbagemelding.
§ Hvis koordinatet er inde i et skib, er skibet ramt.
§ Så elev 2 siger ”Ramt”
§ Hvis koordinatet er udenfor alle skibene, er bomben røget i vandet.
§ Så elev 2 siger ”Plask”
§ Når alle koordinater inde i skibet er ramt, er skibet sunket og ude af spillet.
§ Så elev 2 siger ”Sunket”
§ Elev 1 kan så notere tilbagemeldingen i sit eget koordinatsystem uden skibe nederst på arket.
§ Eks.
§ S à Sunket, R à Ramt og F à Forbi
§ Derefter byttes rollerne og det er elev 2’s tur til at sige et koordinat og elev 1 giver tilbagemelding.
§ Eleverne fortsætter herefter med at skiftes til at sige et koordinat.
Afslutning på aktiviteten
Vinderen er den elev, som først får sunket alle modpartens skibe.
Kommentarer/Spørgsmål
Har du kommentarer/spørgsmål om denne opgave. Brug matematikbankens forum på https://www.facebook.com/groups/matematikbanken/. Eller send en mail til info@matematikbanken.dk