Aktivitet 48 HVOR LANG TID ER 2 MIN...

Eleverne får en fornemmelse af enheden ”minutter”

Emne:

Fart og tid

Matematisk formål:

Eleverne får en fornemmelse af enheden ”minutter”

Didaktisk formål

Power-break

Variationsmuligheder

-

Primære kompetence(r)

Problembehandlingskompetencen

Ræsonnements- og tankegangskompetencen.

Materialer:

Tidsforbrug

Ca. 5 min.

Antal personer:

En klasse

  • kan vise et stopur på tavlen.

Materialer

  • Papir og skriveredskab til hver elev.
  • App’en, som kan vise et stopur på tavlen.

Aktiviteten

  • Alle rejser sig og står med ryggen mod tavlen.
  • Læreren siger, når øvelsen sættes i gang. Samtidig startes et stopur på tavlen.
  • Når den enkelte elev tror, at der er gået to minutter, så sætter eleven sig ned og kigger op på tavlen.
  • Den enkelte elev skriver sin tid ned på papiret.
  • Det er vigtigt, at eleverne er stille undervejs.

Afslutning på aktiviteten

På klassen snakkes der om:

  • variation i tidsfornemmelse hos eleverne.
  • metoder til at måle tiden uden brug af ur.

 

Kommentarer/Spørgsmål

Har du kommentarer/spørgsmål om denne opgave. Brug matematikbankens forum på https://www.facebook.com/groups/matematikbanken/. Eller send en mail til info@matematikbanken.dk



Sidst opdateret d. 2023-07-09 af Matematikbanken.dk


Copyright matematikbanken.dk